De 6 beste Marketplaces van Nederland in 2023
Tegenwoordig zijn markplaatsen bijna niet meer weg te denken in de wereld van de e-commerce. Marketplaces zijn ook enorm populair onder consumenten. Een grote en bekende marketplace zoals Bol.com, heeft er sinds maart 2020 een enorme concurrent bij. Namelijk: Amazon. Velen waren al bekend met de gigant Amazon, maar nu kunnen ook Nederlandse consumenten gemakkelijk een product bestellen via deze marketplace.
Consumenten kiezen er dan ook steeds meer voor om hun aankopen te doen via een marktplaats. Zo blijkt uit cijfers van een artikel uit 2021, dat de meerderheid (54 procent) van de nieuwe online productaankopen via marktplaatsen gedaan. De verwachting is dat 75% van de consumenten online productaankopen via marktplaatsen zullen doen in 2040. Als online verkoper ontkom je er haast niet aan om ook gebruik te maken van een marktplaats. Maar wat zijn nou de beste marktplaatsen? Waar moet je op letten en waar moet je rekening mee houden? Hier geven wij allemaal een antwoord op.
Afbeelding 1: Een paar Marketplaces van Nederland.
Afbeelding 1: Een paar Marketplaces van Nederland.
Wat is een Marketplace?
Een marketplace (online marktplaats) is een e-commerce website die kopers en verkopers met elkaar verbindt. Vraag en aanbod worden dus samengebracht. De transacties worden beheerd door de eigenaar van de website. Zij zijn een soort bemiddelaar. Bedrijven en ondernemers kunnen gebruikmaken van een marketplace, om op die manier meer klanten te bereiken die hun producten en/of diensten willen kopen.
Marketplace 1 – Bol.com
Booooool-punt-coooom. Wie kent ze niet? Verreweg de meest populaire marketplace van Nederland. Met meer dan 40 miljoen bezoekers per maand – staan zij met een flinke afstand op de eerste plek. Sinds 2011 is het mogelijk voor externe ondernemers om hun producten aan te bieden op het platform van Bol.com. Momenteel wordt er meer dan de helft van alle bestellingen bij Bol.com, verkocht door een externe partner.
Wie wil verkopen via Bol.com moet zich goed inlezen en informeren. Er wordt namelijk wel wat verwacht van externe verkopers. Terecht wat ons betreft. Vele bedrijven en ondernemers willen meeliften op het succes van de blauwe webwinkel. Bol.com begon al in 1999 met het online verkopen. Toentertijd was het alleen nog een boekenwinkel en nu is het natuurlijk uitgeroeid tot een ontzettend grote speler op het gebied van online verkoop.
Inmiddels heeft Bol.com zo’n 11 miljoen actieve gebruikers in zowel Nederland als België. Bol.com heeft momenteel 13 productcategorieën en het assortiment groeit op dagelijkse basis. Vele consumenten vertrouwen Bol.com en het is voor velen de go-to-website voor vele artikelen. Wat veel consumenten echter niet beseffen – is dat een heel groot deel van het assortiment – niet door Bol zelf wordt verkocht.
Afbeelding 2: Marketplace 1 – Bol.com
Afbeelding 2: Marketplace 1 – Bol.com
De voor-en nadelen van verkopen via Bol.com
Wie wil verkopen via Bol.com moet zich goed inlezen en informeren. Er wordt namelijk wel wat verwacht van externe verkopers. Terecht wat ons betreft. Vele bedrijven en ondernemers willen meeliften op het succes van de blauwe webwinkel. Bol.com begon al in 1999 met het online verkopen. Toentertijd was het alleen nog een boekenwinkel en nu is het natuurlijk uitgeroeid tot een ontzettend grote speler op het gebied van online verkoop.
Inmiddels heeft Bol.com zo’n 13 miljoen actieve gebruikers in zowel Nederland als België. Bol.com heeft momenteel 13 productcategorieën en het assortiment groeit op dagelijkse basis. Vele consumenten vertrouwen Bol.com en het is voor velen de go-to-website voor vele artikelen. Wat veel consumenten echter niet beseffen – is dat een heel groot deel van het assortiment – niet door Bol zelf wordt verkocht.
Voordeel 1 – Veel potentiële klanten
Wie wil verkopen via Bol.com moet zich goed inlezen en informeren. Er wordt namelijk wel wat verwacht van externe verkopers. Terecht wat ons betreft. Vele bedrijven en ondernemers willen meeliften op het succes van de blauwe webwinkel. Bol.com begon al in 1999 met het online verkopen. Toentertijd was het alleen nog een boekenwinkel en nu is het natuurlijk uitgeroeid tot een ontzettend grote speler op het gebied van online verkoop.
Inmiddels heeft Bol.com zo’n 13 miljoen actieve gebruikers in zowel Nederland als België. Bol.com heeft momenteel 13 productcategorieën en het assortiment groeit op dagelijkse basis. Vele consumenten vertrouwen Bol.com en het is voor velen de go-to-website voor vele artikelen. Wat veel consumenten echter niet beseffen – is dat een heel groot deel van het assortiment – niet door Bol zelf wordt verkocht.
Afbeelding 3: Het organisch verkeer van Marketplace Bol.com
Afbeelding 3: Het organisch verkeer van Marketplace Bol.com
Voordeel 2 – Naamsbekendheid en imago
Bol.com is gewoonweg een koning op het gebied van marketing. Of je nou denkt aan hun reclames, of hun aanwezigheid op Social Media (shout-out naar Gerda), ze weten in ieder geval de aandacht te grijpen bij meerdere doelgroepen. Alhoewel de klantrecensies niet louter positief zijn – kent Bol.com nog steeds veel vertrouwen van de Nederlandse en Belgische consument.
Voordeel 3 – No cure no pay
Bol.com is gewoonweg een koning op het gebied van marketing. Of je nou denkt aan hun reclames, of hun aanwezigheid op Social Media (shout-out naar Gerda), ze weten in ieder geval de aandacht te grijpen bij meerdere doelgroepen. Alhoewel de klantrecensies niet louter positief zijn – kent Bol.com nog steeds veel vertrouwen van de Nederlandse en Belgische consument.
Nadeel 1 – Veel concurrentie
Wanneer een honingpot wordt opengetrokken – kun je verwachten dat het beren aantrekt. Een groot voordeel is natuurlijk het potentiële bereik van 13 miljoen klanten, maar dit trekt natuurlijk ook veel andere bedrijven en ondernemers aan. Zo telt Bol.com momenteel 51.000 verkooppartners!
Nadeel 2 – Strenge regels – streng beleid
Bol.com stelt steeds strengere eisen. Wat ons betreft uiteraard volledig terecht. Zo moeten steeds meer elektrische producten – worden voorzien van een geldig EU-conformiteitsverklaring. De technische documentatie moet op orde zijn, je moet op tijd klantvragen beantwoorden en je aan de geldende regels houden. Doe je dit niet? Dan loop je het risico om beleidspunten in mindering te krijgen. Iedereen begint met 100 punten en
Nadeel 2 – Strenge regels – streng beleid
Bol.com stelt steeds strengere eisen. Wat ons betreft uiteraard volledig terecht. Zo moeten steeds meer elektrische producten – worden voorzien van een geldig EU-conformiteitsverklaring. De technische documentatie moet op orde zijn, je moet op tijd klantvragen beantwoorden en je aan de geldende regels houden. Doe je dit niet? Dan loop je het risico om beleidspunten in mindering te krijgen. Iedereen begint met 100 punten. Wanneer dit aantal tot 0 komt, wordt jouw verkoopaccount geblokkeerd en ben je niet meer welkom op het platform.
Nadeel 3 – Hoog retourpercentage
Voor de consumenten van Bol is het vrij laagdrempelig om artikelen te retourneren. Zo zijn er geen retourkosten voor de klant en is het proces ook vrij eenvoudig. Dit zorgt voor een relatief hoog retourpercentage voor verkooppartners. Het is een bewuste keuze van Bol – om geen retourkosten in rekening te brengen. Dit is namelijk voor veel consumenten een groot voordeel.
Marketplace 2 – Amazon.nl
Zo’n reus als Amazon kan natuurlijk niet ontbreken in deze lijst. De gigant is sinds 2020 actief op de Nederlandse markt en heeft een steeds groter marktaandeel. Amazon is de grootste e-commerce speler ter wereld. Dat hebben ze met name te danken aan hun succes in Amerika. Sinds de komst van Amazon naar Nederland – hebben zij flink wat teweeg gebracht in de wereld van de e-commerce. Zo hanteren Amazon en Bol altijd vergelijkbare prijzen op hun producten. Wanneer Amazon dus stunt met prijzen – moet Bol wel meedoen. En vice versa. Dit resulteert soms in een heuse prijzenoorlog. Gunstig voor de consument, minder voor de ondernemer.
Afbeelding 4: Marketplace 2 – Amazon.nl
Afbeelding 3: Het organisch verkeer van Marketplace Bol.com
De grootste concurrent van Bol.com? Alle voordelen van Amazon.nl
Bol is voorlopig nog steeds heer en meester in de Nederlandse markt. Maar blijft dat ook zo? Amazon is in ieder geval hard op weg om het Bol zo moeilijk mogelijk te maken. Zo heeft Amazon bijna 7 miljoen bezoekers per maand. Ter vergelijking: CoolBlue moet het doen met 6 miljoen bezoekers per maand. Er zal dus serieus rekening gehouden moeten worden met Amazon.
Amazon was voorheen al actief in 14 landen. In de meeste van deze landen groeiden ze al heel snel uit tot een dominante marktleider. Momenteel is dat nog verreweg het geval in Nederland. Ons land kent namelijk een e-commerce landschap dat al redelijk ontwikkeld was. Zo waren er grote en gevestigde spelers als Bol.com, CoolBlue en Wehkamp actief. Kan Amazon zich voldoende onderscheiden? De tijd zal het uitwijzen. Ze hebben in ieder geval wel een aantal aantrekkelijke voordelen.
Voordeel 1 – Ook in het buitenland verkopen
Wie producten verkoopt via Amazon.nl – kan ook gemakkelijk ditzelfde assortiment aanbieden in andere landen waar Amazon actief is. Zo kun je bijvoorbeeld al snel toetreden tot de Duitse markt. Zeker een groot voordeel wat ons betreft. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat alle productinformatie in de gewenste taal beschikbaar is.
Voordeel 2 – Naamsbekendheid
Net als Bol.com, geniet Amazon van naamsbekendheid. Nu zijn ze nog niet het go-to-platform op de Nederlandse en Belgische markt, maar ze komen er zeker aan. In het buitenland is het een ander verhaal. Amazon.de heeft bijvoorbeeld zo’n 170 miljoen bezoekers per maand.
Afbeelding 5: Het organisch verkeer van Marketplace Amazon.nl
Afbeelding 5: Het organisch verkeer van Marketplace Amazon.nl
Voordeel 3 – De service van Amazon
Naast het feit dat het mogelijk is om het logistieke proces uit te besteden – met behulp van Fulfilment by Amazon – neemt Amazon ook een groot deel van de klantenservice op zich. Nu is dit ook het geval bij Bol.com, zeker wanneer je gebruikmaakt van Verzenden via Bol, of Logistiek via Bol. Fulfilment inzetten is voor vele webshops een grote uitkomst. De verzending en bezorging uitbesteden zorgt doorgaans voor scherpe verzendtarieven en een goede levertijd.
Nadeel 1 – Veel (buitenlandse) concurrentie
Waarbij je op Bol.com te maken hebt met 51.000 andere verkooppartners, is het bij Amazon ook niet veel beter. Verkopen op Amazon.nl maakt het mogelijk om ook snel uit te breiden naar het buitenland. Bijvoorbeeld naar Amazon Duitsland, of Amazon Italië, maar andersom geldt het net zo. Je kunt te maken krijgen met concurrenten uit Duitsland, Italië en nog veel meer landen. Over het algemeen liggen de prijzen van private label producten – een stuk lager om Amazon – vergeleken met Bol.com
Nadeel 2 – Hoge kosten
Los van de commissies die je betaalt, betaal je ook een bedrag voor het verkoopplan dat je hebt. Amazon.nl heeft twee mogelijkheden hierin. Namelijk:
- Het Individuele verkoopplan – € 0,99 per product dat je verkoopt
- Het Professionele verkoopplan – € 39 per maan, ongeacht je aantal verkopen
Daarnaast betaal je dus ook een commissie voor elk verkocht item. Dit is een percentage van de totale transactiewaarde en varieert, net als bij Bol.com, per productcategorie. Voor een overzicht van alle kosten en commissies, kun je op deze pagina kijken.
Nadeel 3 – Ook een streng beleid
Vergeleken met Amazon, is Bol.com helemaal niet zo streng. Zo kun je nog in gesprek gaan met een medewerker van Bol, wanneer jouw verkoopaccount (tijdelijk) is geblokkeerd. Amazon is daarentegen toch echt een stuk strenger. We hebben voldoende horrorverhalen gehoord over ondernemers en bedrijven – die zonder pardon, tekst, of uitleg zijn verwijderd van het platform. Dit ongedaan proberen te krijgen? Haast onmogelijk.
Marketplace 3 – Beslist.nl
Beslist is voor velen ook een bekend platform. Het bedrijf bestaat al sinds 2005 en is een van de grootste e-commerce websites van Nederland. Het platform telt al meer dan 12.000 aangesloten webshops en is nog steeds groeiende. Met gemiddeld meer dan 3 miljoen bezoekers per maand, doen ze het ook zeker niet onverdienstelijk wanneer het op organisch verkeer komt.
Beslist staat met name bekend als prijsvergelijker. Zo kun je gemakkelijk zien bij welke winkel je moet weten voor de laagste prijs voor een bepaald product. Tegenwoordig liggen de prijzen zo dicht bij elkaar, zoals in het voorbeeld van Bol en Amazon. In veel gevallen worden de prijzen ook automatisch bepaald en/of aangepast. Om deze reden heeft een website als Beslist.nl niet veel meerwaarde meer. Daarom hebben zij ervoor gekozen om zich te specialiseren in de online verkoop van producten.
Afbeelding 6: Marketplace 3 – Beslist.nl
Afbeelding 6: Marketplace 3 – Beslist.nl
De voordelen van verkopen via Beslist.nl
Beslist verschilt natuurlijk van Bol en Amazon. Eén van de grootste verschillen is dat bezoekers daadwerkelijk doorgestuurd worden, naar de aangesloten webwinkel (mits je hiervoor kiest). Wanneer je dus bijvoorbeeld een Sony Dual Shock 4 Controller op Beslist ziet en wenst te kopen – wordt je eerst doorgestuurd naar de webwinkel die het product verkoopt. Bijvoorbeeld Nedgame.nl. Op deze manier heb je als webwinkeleigenaar, veel meer controle over het gehele aankoopproces.
Voordeel 1 – Verschillende trafficmogelijkheden
Beslist.nl kan op verschillende manieren zorgen voor potentieel klanten. Zo zijn er drie verschillende advertentiemogelijkheden, namelijk:
- CPC – Met een CPC campagne stuurt Beslist dagelijks bezoekers door naar jouw site. Je betaalt hier per klik
- CPS – Met een CPS campagne heb je pas kosten bij een betaalde order. Wanneer de order binnen is op Beslist, wordt het doorgestuurd naar je site.
- CSS – Met beslist.nl als CSS partner kun je 20% goedkoper adverteren in Google Shopping.
Voordeel 2 – Naamsbekendheid en bereik
Als een van de grootste en meest populaire marktplaatsen, is Beslist enorm populair onder bedrijven en ondernemers. Je kunt op een fijne en lucratieve wijze profiteren van hun succes. Los van het organisch verkeer dat Beslist aantrekt – adverteren zij ook nog eens fanatiek. Vele consumenten kennen de website daarom ook. Als verkooppartner kun jij hier ook van profiteren.
Afbeelding 7: Het organisch verkeer van Marketplace Beslist.nl
Afbeelding 7: Het organisch verkeer van Marketplace Beslist.nl
Nadeel 1 – Niet gemakkelijk om aan te melden
In tegenstelling tot een Bol en Amazon – dien je een functionerende webwinkel te hebben. Je kunt niet simpelweg een ‘winkel openen’ op Beslist, zoals je dat bijvoorbeeld op Bol wel kunt doen. Ook moet je minimaal 1 jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast moet je ook voldoen aan de kwaliteitsnormen die gelden. Bijvoorbeeld: een duidelijk en transparant retourbeleid en dien je je leverbeloftes altijd na te komen.
Nadeel 2 – Geen fulfilmentmogelijkheden
Waar Bol en Amazon fulfilmentmogelijkheden hebben, is Beslist de eerste marketplace in ons lijstje waarvoor dit niet geldt. De verzending en bezorging zul je toch echt zelf moeten regelen. Nu hebben de meeste webshops dit proces natuurlijk al op orde. Echter wil fulfilment via een marketplace – weleens voordelen met zich meebrengen. Meer te weten komen over fulfilment? Lees dan onze blog over fulfilment.
Nadeel 3 – Zaakjes op orde hebben
Zoals we eerder hebben vermeld, controleert Beslist in eerste instantie of je voldoet aan bepaalde kwaliteitsnormen. Los van een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, moet je ook je logistiek op orde hebben en dit kunnen aantonen. Daarnaast moet je een klantenservice hebben die goed bereikbaar is. Tot slot heb je een volledige Algemene Voorwaarden en voldoe je aan de Wettelijke voorwaarden.
Marketplace 4 – Blokker (Connect)
Misschien is dit enigszins verrassend voor sommigen. Blokker is naast een winkelweten – ook een marketplaces. Je kunt je aanmelden voor Blokker Connect, maar het is maar de vraag of je wordt geaccepteerd. Het is namelijk een gesloten marketplace zoals zij zelf zeggen. Blokker hanteert een select beleid in het accepteren en toevoegen van nieuwe externe verkopers.
Blokker oordeelt kritisch of een bedrijf wordt gezien al geschikte verkooppartner. Ze geven aan samen te willen werken met externe verkopers die eerlijke en relevante producten en prijzen hebben. Daarnaast dienen zij snel, betrouwbaar en op tijd te kunnen leveren. Er wordt een leverbetrouwbaarheid van 98% op tijd geleverde producten, gehanteerd. Blokker ziet erop toe dat dit dus ook behaald wordt.
Afbeelding 8: Marketplace 4 – Blokker.nl
Afbeelding 8: Marketplace 4 – Blokker.nl
Alle voordelen van het verkopen via Blokker Connect
Ondanks het feit dat het een gesloten marketplace is, hebben wij Blokker Connect op de 4e plek gezet. Waarom? Blokker is een van de oudste en bekendste bedrijven van heel Nederland. Het bedrijf is opgericht in 1986 (!) en heeft vele successen, maar ook uitdagingen gekend. In 2017 werd namelijk bekend gemaakt dat er 100 Blokker-winkels in Nederland moesten sluiten. Twee jaar later werd de Blokker overgenomen door ondernemer Michiel Wittenveen en sindsdien ging de Blokker volledig op de schop.
De Nieuwe Blokker. Zo werd het nieuwe concept genoemd. Blokker is en blijft een bekende en vertrouwde naam, maar werd in een nieuw jasje gestoken. De branding was opeens hip en modern. Bij het nieuwe concept, hoorde dus ook Blokker Connect. Het grote voordeel aan Blokker is de naamsbekendheid, het vertrouwde gevoel dat mensen bij de Blokker hebben en met zo’n 3 miljoen bezoekers per maand – bereik je veel potentiële klanten.
Voordeel 1 – Vertrouwen
Bedrijven die worden toegelaten tot Blokker Connect – hebben het voordeel dat de consument nog steeds veel vertrouwen heeft in Blokker. De gemiddelde consument kent Blokker al jarenlang. Het bedrijf heeft niet voor niets zoveel consumentenvertrouwen en als externe verkooppartner kun je daar profijt van hebben. Blokker laat alleen maar betrouwbare producten en partners op het platform. Krijg jij toegang? Dan heb je een groot voordeel!
Voordeel 2 – Bereik
Het merendeel van het verkeer van Blokker – is puur organisch. Zo’n 50.000 bezoekers per maand hebben zij te danken aan betaald verkeer. Denk bijvoorbeeld aan Google Shopping of Google Ads. Als aangesloten winkel heb jij zo’n 3 miljoen aan potentiële klanten binnen handbereik. Niet slecht!
Afbeelding 9: Het organisch verkeer van Marketplace Blokker.nl
Afbeelding 9: Het organisch verkeer van Marketplace Blokker.nl
Voordeel 3 – Relatief weinig concurrentie
Aangezien de Blokker een gesloten marketplace is, zul je relatief minder (prijs)concurrentie hebben. Het precieze aantal van externe verkooppartners hebben wij helaas niet kunnen vinden. Maar we durven wel met zekerheid te zeggen dat het er geen 51.000 zijn zoals bijvoorbeeld bij Bol.com. De verwachting is dat de Blokker met in ieder geval niet meer dan 1000 externe partners werkt.
Nadeel 1 – Gesloten marketplace
Zoals al eerder vermeld, is de Blokker een gesloten marketplace. Alleen gevestigde namen maken een kans van slagen. Dit is dus ook een voordeel – aangezien je op deze manier minder concurrentie hebt. Als beginnend bedrijf is het vrijwel onmogelijk om je aan te sluiten bij Blokker Connect.
Nadeel 2 – Blokker heeft grotendeels het koopblok
De meeste producten die op Blokker staan – worden ook daadwerkelijk zelf verkocht door Blokker. Dit houdt in dat zij het zogeheten ‘koopblok’ hebben op producten. Wanneer een consument een product in het winkelmandje plaatst en bestelt – dan zal het een product uit de voorraad van de Blokker zelf zijn. Bij Bol.com is het tegenwoordig eerder andersom. In het eerste kwartaal van 2022 verliep 60% van de omzet via een verkooppartner.
Marketplace 5 – Marktplaats
Marktplaats kan uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. Het bedrijf is opgericht in 1999 en was een van de eerste websites waar je als particulier – advertenties kon plaatsen. Alhoewel het nog steeds grotendeels een markplaats is waar particulieren van particulieren kopen, biedt het ook kansen voor bedrijven en ondernemers. Met zo’n 8 miljoen aan unieke bezoekers per maand – is Marktplaats ontzettend interessant voor bedrijven.
Afbeelding 10: Marketplace 5 – Marktplaats.nl
Afbeelding 10: Marketplace 5 – Marktplaats.nl
Voordeel 1 – Laagdrempelig
Iedereen in Nederland mag verkopen via Marktplaats. Je kunt heel gemakkelijk een account aanmaken, een product online plaatsen en dit kun je zo vaak doen als je zelf wilt. Dit is bijvoorbeeld een ideale manier om op een laagdrempelige wijze testproducten te verkopen.
Voordeel 2 – Bereik en lage kosten
Met zo’n 8 miljoen aan unieke gebruikers – heb je een groot potentieel bereik. Zeker wanneer je bedenkt dat je in veel gevallen gratis een advertentie mag plaatsen. Daarnaast is het ook relatief goedkoop om zakelijk te adverteren. Zakelijk adverteren op Marktplaats kan al vanaf 0,01 per klik met een startbudget van €50,-.
Afbeelding 11: Het organisch verkeer van Marketplace Marktplaats.nl
Afbeelding 11: Het organisch verkeer van Marketplace Marktplaats.nl
Nadeel 1 – Veel concurrentie
De zoekmachine van Marktplaats werkt anders dan andere marketplaces. Zo zal jouw advertentie na verloop van tijd minder goed vindbaar zijn, wanneer er andere nieuwe advertenties geplaatst worden. De meest recente advertenties worden namelijk als eerste getoond. Tenzij je bijvoorbeeld een lopende campagne hebt waarbij je betaalt per klik.
Nadeel 2 – Mensen willen onderhandelen
Wie op Markplaats zit – wil doorgaans het onderste uit de kan halen. Zet je er een product op voor €20,-? Reken er dan maar op dat je vaak een bod gaat ontvangen van €10,-. We blijven Nederlanders. Op andere marketplaces is het natuurlijk niet mogelijk om te onderhandelen over de prijs. Hier zullen mensen het wel degelijk gaan proberen.
Marketplace 6 – eBay
Voor de mensen die eBay niet kennen: het is een beetje te vergelijken met de Nederlandse Marktplaats. In eerste instantie was het een marketplace waarop je tweedehands spullen kon kopen en verkopen. Momenteel is het zo dat eBay voor een groot deel de omzet verkrijgt, door nieuwe producten te verkopen. Deze nieuwe producten worden doorgaans aangeboden door externe verkooppartners.
Een van de grootste USP’s van eBay, is dat je je eigen winkelomgeving kunt aanpassen. Op deze manier zullen consumenten eerder een vertrouwd beeld krijgen bij jouw winkel en kun jij je onderscheiden.
Afbeelding 12: Marketplace 6 – eBay.nl
Afbeelding 12: Marketplace 6 – eBay.nl
De voordelen van eBay
Net als Markplaats, is eBay lekker laagdrempelig. Je kunt je vrij gemakkelijk aanmelden en het online zetten van een advertentie gaat ook vrij eenvoudig. Je kunt via eBay.nl lokale kopers vinden, maar het is ook mogelijk om deze in het buitenland te vinden. Zo kan jouw product gekocht worden door iemand uit Frankrijk of Duitsland bijvoorbeeld. eBay kent zo’n 300.000 tot 400.000 maandelijkse bezoekers op hun website. Zeker het overwegen waard om even te kijken naar de mogelijkheden dus.
Voordeel 1 – Laagdrempelig
Net als Marktplaats – is eBay heel laagdrempelig. Je kunt je gemakkelijk aanmelden, makkelijk een product online zetten en vele producten mogen verkocht worden. Zo heb je bijvoorbeeld verkooprechten nodig voor bepaalde producten als jij ze wilt verkopen op Bol.com. Niet iedereen mag bijvoorbeeld een Samsung Smartphone verkopen, of draadloze oordopjes.
Voordeel 2 – Zeggenschap
Je hebt meer controle, autonomie en zeggenschap over jouw winkelpagina op eBay. Je kunt deze aanpassen naar jouw merkkleuren bijvoorbeeld. Dit is op de meeste marketplaces niet mogelijk. Wij snappen overigens heel goed waarom dat niet mogelijk op andere marketplaces.
Afbeelding 13: Het organisch verkeer van Marketplace eBay.nl
Afbeelding 13: Het organisch verkeer van Marketplace eBay.nl
Nadeel 1 – Veel concurrentie
Aangezien het dus vrij makkelijk is om producten te verkopen op eBay, heb je ook te maken met veel concurrentie. Ook heb je te maken met buitenlandse bedrijven en ondernemers, die kunnen leveren aan Nederlandse consumenten. Dit is een vergelijkbare situatie met Amazon.
Nadeel 2 – Doelgroep
Net als bij Marktplaats, kun je je afvragen of het aanbieden van nieuwe producten, wel zo ideaal is op eBay. eBay heeft namelijk nog steeds de reputatie van een tweedehands marktplaats. Mensen zullen dus vaker geneigd zijn om te willen onderhandelen.