Wat is een product listing?

Een product listing is een term dat gebruikt wordt als verzamelnaam voor de volgende onderdelen:

  • Productafbeeldingen
  • Productbeschrijving
  • Producttitel
  • Productinformatie
  • Productrecensies

Een product listing is een ontzettend belangrijk onderdeel van een succesvolle E-Commerce onderneming. Zeker wanneer je actief bent op een Marketplace zoals Bol of Amazon. Marketplaces zijn namelijk heel interessant voor E-Commerce ondernemingen, omdat zij zoveel verkeer en klanten aantrekken. Natuurlijk brengt dat ook veel concurrentie met zich mee. Daarom is het ontzettend belangrijk om voor een zo volledig mogelijke product listing te zorgen.

Een volledige en attractieve product listing – zal bijdragen aan een hogere conversie. De product listing pagina is namelijk het visitekaartje van een product. Bij een goede eerste indruk, is de kans op een verkoop, natuurlijk veel groter. Het hebben van een volledige, goede en mooie product listing – kan het verschil zijn tussen een sale voor jou, of voor een concurrent. We zullen drie onderdelen belichten waar je zelf invloed op kunt uitoefenen en die ook nog eens van groot belang zijn.

Afbeelding 1: Een voorbeeld van een Product Listing op Bol.com

Afbeelding 1: Een voorbeeld van een Product Listing op Bol.com

Onderdeel 1 – Productafbeeldingen

Afbeeldingen zijn van ontzettend groot belang en dragen enorm bij aan een hoge conversie. Van alle informatie dat ons brein bereikt, is 90% visueel. Beeldinformatie verwerken we tot 60.000 x sneller dan tekst – daarnaast wordt door 80% van de mensen slechts vluchtig gekeken naar een tekst. Met andere woorden: mensen scannen wanneer ze iets bekijken. Een potentiële klant wil snel kunnen besluiten of hij overgaat tot een koop of niet. Aandacht is kostbaar, zeker in onze aandachtseconomie.

Tegenwoordig worden mensen namelijk steeds meer overbelast met informatie. Dit principe wordt information overload genoemd. Dit komt voor een groot deel door het internet dat steeds toegankelijker voor iedereen is.  Doordat informatie gemakkelijk gedeeld kan worden – groeit de hoeveelheid informatie die tot onze beschikking wordt gesteld.

Omdat het verwerken van woorden langer duurt, leest de consument maar 28% per websitebezoek. Dit percentage wordt ook steeds minder. Bovendien zullen mensen ongeveer 80 procent onthouden van wat ze zien en wat ze doen en maar 20 procent van wat zij lezen. Consumenten geven daarom vaak de voorkeur aan visuele informatie.

Afbeeldingen: Een aantal voorbeelden van productafbeeldingen.

Afbeeldingen: Een aantal voorbeelden van productafbeeldingen.

Onderdeel 2 – Productbeschrijving

Een goede productbeschrijving zorgt ervoor dat de bezoeker voldoende geïnformeerd is. Daarnaast moet het de bezoeker aanzetten tot kopen. Een volledige, accurate en goed geschreven productbeschrijving draagt bij aan een complete product listing.

Het is belangrijk dat een productbeschrijving beschikt over feitelijke informatie. Een klant wil immers goed geïnformeerd worden over het product dat hij koopt. Wanneer je een telefoonhoesje verkoopt, is het belangrijk om duidelijk aan te geven voor welke telefoon hij geschikt is. Echter zul je de oorlog niet winnen door enkel en alleen feitelijke informatie op te sommen. Je zult het product echt moeten proberen te verkopen. Probeer de lezer te enthousiasmeren over het product!

Goede copywriting is een ontzettend belangrijk onderdeel van de product listing. Je hebt de kans om de juiste zoekwoorden gebruiken met behulp van de Bol zoektrends. Dit vergroot je kans om goed gevonden te worden via Google of Bol.com zelf. Je dient natuurlijk niet alleen te schrijven om je vindbaarheid te vergroten, maar vooral te schrijven voor je bezoekers. Een vlotte productbeschrijving, leest prettiger dan een feitelijke producttekst.

Afbeelding 3: Een voorbeeld van een productbeschrijving.

Afbeelding 3: Een voorbeeld van een productbeschrijving.

Onderdeel 3 – Producttitel

Een goede productbeschrijving zorgt ervoor dat de bezoeker voldoende geïnformeerd is. Daarnaast moet het de bezoeker aanzetten tot kopen. Een volledige, accurate en goed geschreven productbeschrijving draagt bij aan een complete product listing.

Het is belangrijk dat een productbeschrijving beschikt over feitelijke informatie. Een klant wil immers goed geïnformeerd worden over het product dat hij koopt. Wanneer je een telefoonhoesje verkoopt, is het belangrijk om duidelijk aan te geven voor welke telefoon hij geschikt is. Echter zul je de oorlog niet winnen door enkel en alleen feitelijke informatie op te sommen. Je zult het product echt moeten proberen te verkopen. Probeer de lezer te enthousiasmeren over het product!

Goede copywriting is een ontzettend belangrijk onderdeel van de product listing. Je hebt de kans om de juiste zoekwoorden gebruiken met behulp van de Bol zoektrends. Dit vergroot je kans om goed gevonden te worden via Google of Bol.com zelf. Je dient natuurlijk niet alleen te schrijven om je vindbaarheid te vergroten, maar vooral te schrijven voor je bezoekers. Een vlotte productbeschrijving, leest prettiger dan een feitelijke producttekst.

Richtlijnen productafbeeldingen Bol.com

Bol.com heeft ook richtlijnen wat de productafbeeldingen betreft. Je dient je hier natuurlijk goed aan te houden wanneer je de product listing optimaliseert.

  • Tenminste 250 x 250 pixels (voorheen 500 x 500)
  • Niet groter dan 64 megapixel per afbeelding
  • Niet groter dan 16MB per afbeelding
  • Afbeelding met een witte achtergrond
  • Geen lifestyle foto als hoofdafbeelding
  • Alleen het artikel op de afbeelding, geen logo, watermerk of tekst
  • Geen afbeeldingen waarin het voor-, zij- en achteraanzicht in 1 afbeelding zijn gecombineerd

Deze richtlijnen gelden met name voor de hoofdafbeelding. Deze wordt namelijk geïndexeerd door Google. Wanneer de hoofdafbeelding voldoet aan deze richtlijnen, is de kans groter dat het goed wordt geïndexeerd in Google en dus in Google Shopping te zien is. Deze richtlijnen gelden dus niet voor de andere afbeeldingen. Deze zouden bij wijze van spreken, allemaal een zwarte achtergrond mogen hebben in plaats van een witte.

Bol Listing zelf optimaliseren of uitbesteden?

Je kunt ervoor kiezen om een Bol listing uit te besteden of om alles volledig zelf te doen. In beide gevallen zijn er voor-en nadelen te bedenken. Voor de doorgewinterde Bol-verkoper die veel producten in het assortiment heeft, is het bijna niet haalbaar om zelf alles nog doen. Het schrijven van productbeschrijvingen en het optimaliseren van productafbeeldingen neemt namelijk veel tijd in beslag. Daarnaast vergt het expertise om het maximale uit productbeschrijvingen en productafbeeldingen te halen.

Als beginnende verkoper heb je natuurlijk niet altijd het budget om een Bol listing uit te besteden. In dat geval is het handig om alle benodigde informatie te verzamelen hoe je zelf een productpagina kunt optimaliseren. Hieronder staan een aantal praktische tips.

Tip 1 – Een goede hoofdafbeelding voor een hoge CTR

Voordat mensen daadwerkelijk op de productpagina komen – moeten zij eerst klikken op jouw product. Als er 100 mensen jouw product zien en 5 besluiten erop te klikken, dan heb je een klikratio (CTR) van 5%. Het liefst wil je dat zo veel mogelijk bezoekers op jouw product klikken. Een bezoeker besluit aan de hand van jouw hoofdafbeelding, titel, reviews, levertijd en kortingslabel of het klikt op jouw product.

Een goede hoofdafbeelding is om die reden belangrijk. Zorg ervoor dat het product zo groot mogelijk te zien is. De afbeelding moet elke pixel opvullen! Zo valt het product meer op in de zoekresultaten. Je zult namelijk moeten concurreren voor een klik, met alle concurrenten die ook verschijnen in de zoekresultaten. De richtlijnen van Bol geven aan dat jij een witte hoofdafbeelding moet hebben. Wij raden aan om je je hieraan te houden. Je kunt nog steeds veel opvallen met een witte hoofdafbeelding.

Afbeelding 4: Een voorbeeld van een hoofdafbeelding dat uitnodigt om te klikken.

Afbeelding 4: Een voorbeeld van een hoofdafbeelding dat uitnodigt om te klikken.

Tip 2 – Houd de tekst kort en bondig

Het lijkt vanzelfsprekend. Toch zien we vaak genoeg gebeuren dat er afbeeldingen zijn met te veel tekst. Mensen lezen een tekst niet. Ze scannen een tekst. Dus maak het ze zo gemakkelijk mogelijk. Zorg ervoor dat de tekst groot genoeg is om te lezen op de mobiele telefoon. Mobile-first-design is tegenwoordig ontzettend belangrijk, aangezien steeds meer mensen op de mobiele telefoon aankopen doen.

Zorg ervoor dat jouw titels en tekst in de afbeeldingen zo kort en duidelijk mogelijk zijn. Zo maak je het voor een klant zo makkelijk mogelijk

Afbeelding 6: LifeGoods houdt de tekst in hun afbeeldingen altijd kort en bondig. Het is ook duidelijk genoeg om te lezen op mobiel.

Afbeelding 6: LifeGoods houdt de tekst in hun afbeeldingen altijd kort en bondig. Het is ook duidelijk genoeg om te lezen op mobiel.

Tip 3 – Speel in op de doelgroep

Ook dit is heel erg logisch. Op het moment dat jij een nagelfrees verkoopt, dan doe je er verstandig aan om jouw tone of voice en jouw afbeeldingen hierop af te stemmen. 

De kans is aanzienlijk kleiner dat mannen dit product zullen kopen. Dus dien jij rekening te houden met jouw  tone of voice  in de productbeschrijving. Daarnaast is het verstandig dat de doelgroep waar jij je op richt – zichzelf herkent in de afbeeldingen bijvoorbeeld. Het zou een beetje apart zijn om sfeerafbeeldingen van mannen die hun nagels verzorgen – te laten zien in een listing van de nagelvijl. 

 

Afbeelding 7: Een voorbeeld waarbij de doelgroep zich kan identificeren. 

Afbeelding 7: Een voorbeeld waarbij de doelgroep zich kan identificeren. 

Product Listing laten maken

Wil jij nou een Product Listing laten maken door professionals? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij hebben al meer dan 100+ listings gemaakt en zorgen voor een hogere vindbaarheid en conversie met behulp van productbeschrijvingen en productafbeeldingen of vul de product briefing in en wij gaan voor je aan de slag. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.