Bol zoektrends - EXPRTISE

Bol zoektrends

Wil jij meer organisch verkeer op Bol.com? Gebruik dan de Bol-zoektrends. Met de Bol-Zoektrends kun jij datagericht te werk gaan. Lees hoe!

Bol zoektrends

Wil jij meer organisch verkeer op Bol.com? Gebruik dan de Bol-zoektrends. Met de Bol-Zoektrends kun jij datagericht te werk gaan. Lees hoe!

Het belang van Bol-Zoektrends

Met behulp van de Bol.com Zoektrends is het mogelijk om de specifieke zoekdata van Bol.com in te zien. Je kunt letterlijk inzien hoe vaak een bepaald zoekwoord gebruikt wordt in de zoekbalk van Bol.com door de bezoekers van de website. Wanneer je een bepaald zoekwoord invoert in de Zoektrends, kun je de data ervan inzien van meerdere tijdsperiodes. Zo kun je zien hoe vaak het zoekwoord gezocht is in:

  • De laatste week
  • De laatste 14 dagen
  • De laatste maand
  • De laatste 3 maanden
  • Het laatste jaar
  • De laatste 2 jaar
  • De laatste 3 jaar
  • De laatste 4 jaar

Op deze manier kun je relatief makkelijk inzien of het product bijvoorbeeld seizoensgebonden is, of dat het een hype product betreft. In het voorbeeld hieronder kun je zien dat het zoekwoord ‘vliegenvanger’ de afgelopen maand 6518 keer gezocht is in de zoekbalk van Bol.com.

Afbeelding 1: Het zoekvolume van het zoekwoord 'vliegenvanger' in de afgelopen maand

Het zoekwoord vliegenvanger werd dus vaak gezocht in de maand juni van 2021. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het product vaker gezocht in de zomermaanden dan dat het gezocht wordt in de andere maanden van het jaar. Om dit te bevestigen, passen wij de periode van de Zoektrends toe. We kijken in dit geval naar het afgelopen jaar. Wanneer we dit doen, zien we een duidelijk verschil. Het zoekwoord wordt namelijk minder vaak gezocht tijdens de andere seizoenen.

Afbeelding 2: Het zoekvolume van het zoekwoord 'vliegenvanger' in het afgelopen jaar

Tijdens het afgelopen jaar is er 20.401 keer naar het woord ‘vliegenvanger’ gezocht. Alleen al in de afgelopen maand werd het woord 6.518 keer gezocht. Dit doet enorm vermoeden dat het product veelal gezocht wordt in de zomermaanden. Bol-Zoektrends geeft op deze manier een kijkje in de database-keuken. Op deze manier wordt het jou makkelijker gemaakt om te bepalen of er voldoende vraag is naar een product, aan de hand van de Zoektrends van Bol. Je kunt de Bol-Zoektrends op meerdere manieren gebruiken en inzetten. Zo kun je per zoekwoord zien, wat de gerelateerde zoekwoorden zijn. Het komt geregeld voor dat hier synoniemen van het zoekwoord vermeld staan. In de afbeelding hieronder staan enkele zoekwoorden die als gerelateerde zoektermen vermeld staan.

Afbeelding 3: Een overzicht van het zoekvolume van een aantal zoekwoorden in de afgelopen maand

Bol is in vergelijking met andere marketplaces, zoals Amazon en eBay dan ook een stuk transparanter wanneer het aankomt op het beschikbaar stellen van de zoekdata. De meeste marketplaces hebben net als Bol, een zoekmachine. Een zoekmachine is een online programma dat ernaar streeft om jou het beste antwoord te geven op basis van de zoekopdracht die jij de zoekmachine geeft. De zoekmachine is als het ware een online encyclopedie die voor jou naar relevante informatie speurt op het internet. De bekendste zoekmachine is uiteraard Google. Google is ook vrij transparant over de zoekdata zo kun je op Trends.Google zien hoe populair een zoekwoord is in een bepaalde regio en periode. Ook in de Google Zoekwoordplanner kun je veel data inzien over bepaalde zoekwoorden. Zo kun je hier relatief makkelijk op nieuwe zoekwoorden komen, inzien hoe vaak een bepaald zoekwoord wordt gezocht en in wat voor periode het zoekwoord het vaakst wordt gezocht.

Wanneer we kijken naar de Bol-zoekmachine, zien we een aantal gelijkenissen met die van Google. Zo zal de zoekmachine van Bol een automatische suggestie geven op basis van de ingevoerde leestekens. In het voorbeeld hieronder is te zien dat Bol een voorspelling doet op basis van de eerste leestekens. In de zoekbalk wordt namelijk ‘vliegen’ getypt. Op basis daarvan, doet Bol een aantal zoeksuggesties. Deze zoeksuggesties zijn altijd gebaseerd op data en vaak ook gerangschikt op basis van data. Dit betekent dat Bol altijd zoeksuggesties zal geven, op basis van zoektermen die veelal gebruikt worden door bezoekers.  In het voorbeeld hieronder zie je dat Bol de volgende suggesties doet in deze volgorde:

  • Vlieggordijn
  • Vliegenmepper
  • Vliegenvanger
  • Vliegengordijn deur
  • Vliegenlamp
  • Vliegenverjager voor op tafel
  • Vliegengordijn kattenstaart
  • Vliegenmepper elektrisch
  • Vliegenval

Afbeelding 4: Een overzicht van een aantal zoeksuggesties in de zoekbalk van Bol

Het is aannemelijk om te vermoeden – dat de zoeksuggesties worden gerangschikt op basis van hoe vaak de zoekwoorden gezocht worden. Het is dus logisch om te denken dat vliegenvanger vaker wordt gezocht dan vliegengordijn deur. We gaan kijken in hoeverre dit waar is. In de afbeelding hieronder is te zien dat het zoekwoord vliegengordijn inderdaad het vaakst werd gezocht de afgelopen maand. Het had een zoekvolume van 24.129. Het is overigens wel opvallend dat het zoekwoord vliegenmepper op de tweede plek van de zoeksuggesties stond, terwijl het op de vierde plek stond qua aantal zoekopdrachten, van de vier gekozen zoekwoorden. Dus controleer altijd zelf de data van de zoekwoorden, indien je gebruikmaakt van de zoeksuggesties van de Bol-zoekbalk.

Afbeelding 5: Een overzicht van een aantal zoekwoorden van Bol-Zoektrends

Wat is de relatie tussen de Bol-Zoektrends en het algoritme van Bol?

Er zijn verschillende manieren waarop je de Bol-Zoektrends kunt inzetten om je te onderscheiden van de concurrentie op Bol.com. Er is echter geen eenduidige manier om gebruik te maken van de Zoektrends op Bol. De zoekmachine van Bol.com en het bijbehorende algoritme dat daarachter schuilt, blijft voor de meeste verkooppartners een mysterie. Ook wij moeten eerlijk toegeven, dat we nog niet alle mysteries ontrafeld hebben wanneer het aankomt op het algoritme van de Bol-zoekmachine. Toch gaan we alle informatie met je delen waar wij over beschikken. Deze informatie is afkomstig van zowel onze eigen ervaring als van Bol.com zelf.

Allereerst zullen we het hebben over de titelopbouw van een product. De titel is namelijk – samen met de hoofdafbeelding – het eerste wat een klant te zien krijgt op een lijstpagina. Daarom moet een titel relevante kenmerken van een artikel goed en beknopt weergeven. Bol ziet graag dat er afbreekstreepjes (-) gebruikt worden om een titel leesbaar en overzichtelijk te houden. De titel is op deze manier niet alleen leesbaar voor de consument, maar ook voor Google. Bol heeft zelfs een uitgebreid stuk content over het verbeteren van productinformatie van verkooppartners. Hier wordt onder andere gekeken naar de titelopbouw van een product. Zo geeft Bol ook concrete voorbeelden per productcategorie hoe zij de titelopbouw zouden willen zien. Hier is een voorbeeld:

Categorie: Desktop
Merknaam – Serie/Modelnaam – Processor – Werkgeheugen – Opslag – Videokaart – Soort PC (Game PC, all-in one, Desktop PC)

Zo zou Bol.com graag de opbouw van de titels willen zien in de categorie Desktops. Helaas is niet elke titel in de desbetreffende categorie dusdanig opgebouwd. In de afbeelding hieronder is de titelopbouw te zien van een product in de categorie.

Afbeelding 6: De producttitel van COMPUGEAR

Dit is helaas niet de manier waarop Bol graag zou willen zien een titel is opgebouwd. Het is namelijk vrij summier opgebouwd en bevat weinig relevante zoekwoorden en kenmerken. Bol zou graag de titel op de volgende manieren willen zien:

COMPUGEAR – Premium PA9600-8SH – AMD A8 – 8GB DDR4 – 1000 GB HDD – 120 GB SSD – AMD Radeon R7 – Desktop PC

Bovenstaande titel bevat 106 karakters/leestekens. Bol geeft aan een voorkeur te hebben voor het aantal karakters per titel.

  • Mobiel/APP – Bij voorkeur niet langer dan 40 leestekens in verband met de leesbaarheid
  • SEO – Maximaal 100 karakters
  • SEA – Maximaal 70 karakters voor Google Shopping

Nu is de vraag wat het meeste effect heeft om een goede kans te maken op veelvuldige vertoning van jouw product in de zoekresultaten. Je wilt tenslotte dat consumenten jouw product goed kunnen vinden. Geen conversie zonder vindbaarheid. Om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt, moet je rekening houden met het content algoritme van Bol.com. Bol zegt het volgende wat het algoritme betreft: ‘Partners verkopen via Bol.com miljoenen artikelen, waarbij iedere partner per artikel productinformatie kan aanleveren. Zoveel informatie is handmatig niet te controleren. Daarom kijkt het algoritme naar productinformatie van partners, waaruit een score per partner komt. De productinformatie van de partner met de hoogste score verschijnt daardoor automatisch online op een productpagina.’

 

Het komt erop neer dat Bol van de verkooppartners verwacht dat zij – zo duidelijk en volledig mogelijk – de productbeschrijvingen invullen. Hoe completer jouw productbeschrijving is, hoe groter de kans dat jij goed vindbaar bent op Bol. Hiervoor moet je dus de productinformatie zo compleet mogelijk invullen en beschikken over een goede producttitel. Hoe je een goede producttitel opstelt, zullen wij later behandelen in de blog. Hieronder kun je op de afbeelding zien hoe het algoritme van Bol werkt.

Afbeelding 7: Een diagram waarin het Bol algoritme wordt uitgelegd

Wanneer je er dus voor hebt gezorgd dat je productinformatie zo compleet, gedetailleerd en secuur mogelijk is ingevuld, is het tijd om ervoor te zorgen dat de conversie van het product stijgt. Er zijn verschillende manieren mogelijk om ervoor te zorgen dat de conversie van het product stijgt:

De meeste bovengenoemde oplossingen zijn allemaal getest en bewezen door Bol.com zelf. Zij geven zelfs aan wat de conversietoename zal zijn naar aanleiding van het uitvoeren van één van de bovengenoemde handelingen.

Afbeelding 8: Een grafiek waarin de conversiestijgingen is te zien per aanpassing

Hoe kies ik de beste producttitel aan de hand van de Bol-Zoektrends?

Tot slot willen wij het hebben over het bepalen van een producttitel met behulp van de Bol-Zoektrends. Het is altijd de vraag wat voor titel je het beste kunt samenstellen om zo vindbaar mogelijk te zijn. Dit is van ontzettend veel factoren afhankelijk en het verandert continu. Het algoritme van Bol wordt continu verbeterd, dus er zal nooit één methode zijn die het beste werkt. Wel kun je zo data based mogelijk te werk gaan. Wij zullen een voorbeeld geven. Allereerst willen we kort uitleggen wat het verschil is tussen short – en longtail zoekwoorden.

  • Short tail zoekwoorden bestaan uit 1 tot 2 zoekwoorden (vliegenverjager)
  • Mid tail zoekwoorden – bestaan uit 2 tot 3 zoekwoorden (vliegenverjager tafel)
  • Long tail zoekwoorden – bestaan uit 4 of meer zoekwoorden (vliegenverjager voor op tafel)

Normaliter zijn short tail zoekwoorden de zoekwoorden met de hoogste frequentie. Dit zou dus betekenen dat alleen het zoekwoord ‘vliegenverjager’ het vaakst gezocht zou worden. De zoekopdrachten van zoekmachines bestaan voor 19% uit short tail -zoekwoorden. Deze zoekwoorden hebben dan ook vaak een hoge concurrentie. Mid tail-zoekwoorden (bestaande uit 2 tot 3 zoekwoorden), hebben een minder hoge frequentie en dus ook een minder hoge concurrentie. Tot slot worden long tail-zoekwoorden het vaakst gebruikt. Namelijk: 70% van alle zoekopdrachten in zoekmachines bestaat uit meer dan 4 zoekwoorden. Omdat mensen heel gericht vragen stellen. De conversie op long tail-zoekwoorden ligt doorgaans ook hoger dan bij short tail-zoekwoorden. Omdat er een betere afstemming is tussen de zoekopdracht en het zoekresultaat. Gebruikers van een zoekmachine stellen een gerichte vraag en krijgen dan ook een gerichter aanbod of antwoord.

Afbeelding 9: Een uitleg over short tail, mid tail en long tail zoekwoorden

Het kan daarom ook lonen om te kiezen voor long tail-zoekwoorden in jouw titel. We zullen in het voorbeeld hieronder aangeven waarom dat zo is. We hebben namelijk gekozen om te kijken wat het zoekvolume is van zowel een short tail-, mid tail- als long tail-zoekwoord.

  • Short tail (vliegenverjager) – 1101 zoekvolume
  • Mid tail ( vliegenverjager tafel ) – 37 zoekvolume
  • Long tail (vliegenverjager voor op tafel) – 4333 zoekvolume

De eerste verrassing is wat ons betreft, het feit dat een long tail zoekwoord – ‘vliegenverjager voor op tafel’vaker wordt gezocht dan een short tail-zoekwoord ‘vliegenverjager’. Maar dat is wat ons betreft niet de enige verrassing. Want wij kijken ook altijd naar het aantal resultaten op basis van een zoekwoord op Bol. Tot onze grote verbazing kwamen we tot een aantal schokkende conclusies.

Je zou namelijk verwachten dat het zoekwoord met de meeste volume ook de meeste zoekresultaten zou hebben (en zodoende dus ook de meeste concurrenten), maar niets was minder waar. Het zoekwoord met het meeste zoekvolume – had verrassend genoeg ook nog eens de minste zoekresultaten en de minste concurrenten op basis van dat zoekwoord.

Zo kun je in de afbeelding hieronder zien dat het long tail-zoekwoord ‘vliegenverjager voor op tafel’ een zoekvolume heeft van 4333 en 25 zoekresultaten. Dit zou dus betekenen dat je – wanneer je kiest voor het zoekwoord ‘vliegenverjager voor op tafel’ – je moet concurreren met 25 andere producten. Doordat wij Boloo gebruiken – kunnen wij in één oogopslag zien wat het zoekvolume was van de afgelopen maand.

Afbeelding 10: Een overzicht van het zoekvolume van een long tail zoekwoord en het aantal resultaten

Ter vergelijking: hieronder vind je de zoekresultaten van het mid tail-zoekwoord ‘vliegenverjager tafel’. Dit zoekwoord heeft overduidelijk een minder groot zoekvolume. 

Afbeelding 11: Een overzicht van het zoekvolume van een mid tail zoekwoord en het aantal resultaten

Ter vergelijking: hieronder vind je de zoekresultaten van het short tail-zoekwoord ‘vliegenverjager’ – dit zoekwoord heeft de meeste zoekresultaten, maar een minder grote zoekvolume dan het long tail zoekwoord ‘vliegenverjager voor op tafel’. 

Afbeelding 12: Een overzicht van het zoekvolume van een short tail zoekwoord en het aantal resultaten

Het loont dus ontzettend om goed zoekwoordonderzoek te doen voordat je een producttitel kiest. Kom je er niet uit? Of wil je het een keer laten doen door ons ervaren team? Dan willen wij met alle liefde en plezier een productbeschrijving voor jou schrijven – waarbij wij dus ook ontzettend gedetailleerd de juiste zoekwoorden kiezen op basis van data.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Andere artikelen

Bol

Bol zoektrends

Wil jij meer organisch verkeer op Bol.com? Gebruik dan de Bol-zoektrends. Met de Bol-Zoektrends kun jij datagericht te werk gaan. Lees hoe!

Branding

Wat is een private label?

Wat is een private label? Private label producten zijn producten met jouw officieel geregistreerde merk. Dit doe je bijvoorbeeld via het BOIP. Lees hier hoe!

Bol

Verkopen via Bol.com

1. Verkopen via Bol.com. 1.1 Waarom wil je het? Voordat we beginnen met de ‘wat’, willen we je graag confronteren met de hamvraag: ‘Waarom wil

Merkregistratie

Een merk registreren bij het BOIP

Wat is een merkregistratie? Met een merkregistratie creëer je het alleenrecht op het verkopen van de door jouw geregistreerde producten. De registratie wordt gekeurd door

E-Commerce

Alles wat je moet weten over Incoterms in 2021

Alles wat je moet weten over Incoterms in 2021 Incoterms staat voor International Commercial Terms. Het is een internationale standaard over de rechten en plichten