Een merk registreren bij het BOIP - EXPRTISE

Een merk registreren bij het BOIP

Een merk registreren bij het BOIP

Wat is een merkregistratie?

Met een merkregistratie creëer je het alleenrecht op het verkopen van de door jouw geregistreerde producten. De registratie wordt gekeurd door het BOIP – Het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom – en bij deze officiële instantie voor de registratie van merken, modellen en tekeningen in het Benelux-gebied zal jouw merk uiteindelijk in het merkenregister verschijnen. Na de keuring heb je een officieel geregistreerd merk en kun je met een gerust hart gaan ondernemen binnen de Benelux.

Afbeelding 1: Het BOIP merkenregister.

Wat is het voordeel van een merkregistratie bij het BOIP?

Wanneer je serieus geld, tijd en energie in alle facetten van e-commerce hebt gestoken (denk hierbij aan onder andere handleidingen, listings, fotografie en productvideo’s), creëer je veel waarde in je business. Deze waarde is niet gratis geweest en het zou daarom ook zonde – bovendien onnodig – zijn om dit in één klap afgepakt te laten worden. 

Aasgieren

De welbekende aasgieren, want dat is hoe wij ze noemen, hebben technisch gezien het recht om alles te ‘stelen’ dat onder jouw EAN-nummer (de unieke streepjescode die aan een product gekoppeld is) valt. Dit betekent dus los van de bovengenoemde zaken ook het product zelf en verkopen onder jouw EAN-nummer. Met andere woorden: listingkapers. Voor verkopers op Bol.com geldt dus dat ze onder jouw listing kunnen gaan zitten en wanneer deze ‘aasgier’ ook nog eens een behoorlijke staat van dienst heeft binnen Bol.com, is de kans groot dat dit verkoopaccount ook het koopblok overneemt. Er kan maar één verkoper voor het koopblok worden geselecteerd. Het koopblok wordt getoond aan de consument, dus wanneer zij op +1 klikken en het product aan het winkelwagentje wordt toegevoegd, is de verkoper met het koopblok degene die de sale gaat maken. 

Bescherm jouw producten!

Wanneer jij een officieel geregistreerd merk hebt met eigen GS1-codes en jouw logo op de verpakking en/of op het product, heb jij een private label aangemaakt. Dit houdt in dat andere verkopers jouw EAN-nummer niet mogen verkopen. Wanneer ze dit doen, is dit inbreuk op intellectueel eigendom. Dit kan leiden tot o.a. schadevergoeding en juridische kosten. Geloof me, dit soort verkopers wil niet voor deze kosten opdraaien, dus je bent veilig!

Hoe doe ik een merkregistratie en wat moet ik nog meer doen?

Om volledig beschermd te zijn met jouw producten, zul je drie dingen moeten doen:

  • Een merkregistratie bij het BOIP
  • Zorgen voor je eigen GS1-codes
  • Een logo op je verpakking en/of product aanbrengen
  • Zorgen voor productafbeeldingen waarop jouw logo wordt getoond

Merkregistratie bij BOIP

Voor een registratie van jouw merk, moet je de website van het BOIP raadplegen. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  1. Maak een account aan (tabblad registratie & onderhoud).
  2. Op je dashboard, ga je naar merk registreren.
  3. Kies een merknaam. Zoek eerst in het merkenregister op of de merknaam die je in gedachte had al bestaat.  
  4. Kies voor Beeldmerk met woordelementen, zodat je een logo aan jouw merknaam kunt koppelen. Het is dus belangrijk om vooraf al een ontworpen logo te hebben.
  5. Kies de juiste klassen en de bijbehorende producten/termen die jij aan jouw merk wilt koppelen.
  6. Beantwoord nog een aantal korte vragen (bijvoorbeeld of je een spoedinschrijving wilt of niet) en dien de aanvraag in. 
GIF 1: Het stappenplan voor het registeren van jouw merk.

Om volledig beschermd te zijn met jouw producten, zul je drie dingen moeten doen:

  • Een merkregistratie bij het BOIP
  • Zorgen voor je eigen GS1-codes
  • Een logo op je verpakking en/of product aanbrengen
  • Zorgen voor productafbeeldingen waarop jouw logo wordt getoond

Merkregistratie bij BOIP

Voor een registratie van jouw merk, moet je de website van het BOIP raadplegen. Doorloop vervolgens de volgende stappen:

  1. Maak een account aan (tabblad registratie & onderhoud).
  2. Op je dashboard, ga je naar merk registreren.
  3. Kies een merknaam. Zoek eerst in het merkenregister op of de merknaam die je in gedachte had al bestaat.  
  4. Kies voor Beeldmerk met woordelementen, zodat je een logo aan jouw merknaam kunt koppelen. Het is dus belangrijk om vooraf al een ontworpen logo te hebben.
  5. Kies de juiste klassen en de bijbehorende producten/termen die jij aan jouw merk wilt koppelen.
  6. Beantwoord nog een aantal korte vragen (bijvoorbeeld of je een spoedinschrijving wilt of niet) en dien de aanvraag in. 

Nu is het – mits je een normale inschrijving hebt gedaan – ongeveer 3 maanden wachten tot je een officieel geregistreerd merk hebt. Deze tijd wordt gebruikt om de aanvraag op absolute gronden te keuren en andere merkhouders tijd te geven om eventueel oppositie tegen jouw merkaanvraag in te dienen.

Merknaam kiezen

Let op:

  • Een bestaande en geregistreerde merknaam kan soms erg lijken op de potentiële naam voor jouw nieuwe merk. Nu is het vooral belangrijk om goed te kijken of dit merk binnen dezelfde productcategorieën verkoopt als jij. Is dit niet het geval, dan is de kans veel kleiner dat deze merkhouder een oppositie zal indienen tegen jouw merkaanvraag. Deze productcategorieën worden onderverdeeld in klassen en die staan erbij in het merkenregister (afbeelding)
  • Spreek de merknamen ook hardop uit. Wanneer het fonetisch erg vergelijkbaar is, kan het ook problemen opleveren.
  • Je mag geen beschrijvende termen gebruiken. Wanneer je massage guns verkoopt mag het geen Magic Massage Guns gaan heten bijvoorbeeld.

Het kiezen van je klassen

Voor het kiezen van je klassen is het belangrijk om te weten of je een merkregistratie wilt doen om een nichemarkt mee te betreden of dat je een breed merk wilt registreren waarmee je alle kanten op kunt. Denk goed na over je klassen en termen/producten. Je kunt het na de registratie niet meer aanpassen! Denk dus na over de lange termijn.

Merk nichemarkt

Wanneer je ervoor kiest om een merk te registreren dat geschikt is voor jouw beoogde nichemarkt, is het handig om verschillende andere merken in die branche als referentiekader te gebruiken. Die kunnen al een goede indruk geven over welke klassen en termen jij voor jouw productcategorie kunt selecteren.

Breed merk

Wanneer jij bijvoorbeeld op Bol.com verkoopt en vooral in heel veel verschillende productcategorieën actief bent, kun je er ook voor kiezen om veel verschillende klassen en termen mee te nemen in de registratie. Het is relatief goedkoper om in één registratie meerdere klassen te selecteren en zodoende voor veel verschillende categorieën en producten beschermd te zijn tegen listingkapers. Hier zul je echter je logo en merknaam wel algemener moeten houden, waardoor je deze onderdelen niet gericht op je branding kunt toespitsen. Dit kan natuurlijk alsnog wel met de juiste verpakkingen, handleidingen en goede productafbeeldingen. Merken die je als referentiekader kunt gebruiken voor brede merkregistraties kun je vinden op bijvoorbeeld Bol.com. Denk aan merken als Lifegoods en Alecto. 

Klasse 35

Wij raden aan om klasse 35 te allen tijde mee te nemen in de registratie. Dit houdt in grote lijnen aan dat jij je de naam van jouw merk beschermt. Dit betekent dat anderen jouw naam niet mogen gebruiken tijdens bijvoorbeeld het promoten van hun eigen producten. Het is niet slecht om te overwegen deze ‘gewoon’ mee te pakken. 

TM Class

TM Class is een handige tool om de juiste klassen en termen op te zoeken. De website (http://tmclass.tmdn.org/ec2/) is een stuk sneller dan die van het BOIP en je kunt overzichtelijk per categorie kijken welke termen erin staan. Vervolgens kun je alle geselecteerde klassen en termen exporteren en de termen kopiëren/plakken op de website van het BOIP.

Kosten

De kosten worden berekend per productklassen. Dit betekent dat je binnen een klasse dus zoveel termen mag selecteren als je wilt, zonder dat de kosten omhoog gaan. De kosten zijn:

  • 1 klasse > €244
  • 2 klassen > €271 
  • 3 klassen > €352 
  • Vanaf de derde klasse komt er voor elke klasse €81 bij

Wil je een spoedinschrijving? Dan komt er nog €280 bij. Dan kun je het merk al na een paar dagen gebruiken, anders duurt het drie maanden. Bedenk wel dat jouw merk ook bij de ‘normale’ registratie al na een aantal dagen met het logo in beeld in het merkenregister te vinden is. Bij Status zal Aanvraag in behandeling staan, maar het zal een heleboel potentiële kapers waarschijnlijk al afschrikken. Hier moet je zelf afwegen wat je over hebt voor de extra snelle zekerheid. 

Oppositie merkaanvraag

Nadat het BOIP jouw aanvraag op absolute gronden heeft goedgekeurd, krijgen huidige merkhouders de kans om oppositie in te dienen tegen jouw merkregistratie. Dit kan gebeuren en dit zal even schrikken zijn. Het is soms mogelijk om er onderling uit te komen met de opposant, bijvoorbeeld dat je afspreekt dat je bepaalde klassen laat vallen. In het registratieproces kan het BOIP dit aanpassen en kan jouw merk alsnog ingeschreven worden. Mocht je er niet uitkomen met de opposant, dan kun je ervoor kiezen om ‘de strijd aan te gaan’ en er een proces van te maken. De kosten van dit proces zijn €1000 en de verliezende partij zal dit bedrag moeten betalen. Overigens ben je ook al het geld dat je voor de aanvraag hebt betaald kwijt op het moment dat je een dergelijk proces verliest. Ook duurt zo’n proces vaak een aantal maanden. Het is dus aan jou om de juiste keuze te maken, maar wanneer je ziet dat de opposant een punt heeft, raden wij aan te overwegen er onderling uit te komen en in het slechtste geval je verlies te pakken, zodat je in ieder geval geen €1000 hoeft te betalen. Zie jij kansen, dan moet je er natuurlijk voor gaan!

Bel het BOIP

Overigens is het ook geen enkel probleem om het BOIP gewoon op te bellen. Ze zullen nooit aan de telefoon al beloven of jouw merknaam goedgekeurd gaat worden, maar je kunt altijd om informatie vragen. Ook kun je tactisch ‘vissen’ naar bepaalde informatie die je zoekt over jouw eigen aanvraag. Het telefoonnummer is:

  • Vanuit Nederland: 070 349 12 42
  • Vanuit België: 078 052 242

Hoe maak ik een private label aan?

GS1 staat voor Global Standards One en dit is een officieel erkend ontwerp voor barcodes (EAN-nummers). Het wordt beschouwd als wereldwijd paspoort voor jouw producten. Waar en hoe het ook verkocht wordt. Deze GS1-code wordt gekoppeld aan een merk en wanneer dit jouw geregistreerde merk is, kun je bewijzen dat het product met de bijbehorende barcode tot jouw eigendom behoort! GS1-codes kun je hier bestellen.

Een logo op je verpakking en/of product

Je hebt een geregistreerd merk met erkende GS1-codes. Goed gedaan! Nu ben je veilig toch? Nee, nog niet! Nu is het zaak om het logo dat jij hebt meegenomen in de merkregistratie aan te brengen op de verpakking en/of het product. Een sleutelwoord in dit verhaal is MOQ. De kans is groot dat je bekend bent met dit begrip, maar voor het geval dat niet zo is; MOQ staat voor Minimum Order Quantity en dit is de minimale afname. 

Logo op product

Vaak wordt er voor het graveren van het logo in het product een MOQ van minimaal 1000 stuks gevraagd door de leverancier. Soms zelfs meer. Ben je een beginnende verkoper of wil je wat cashflow bewaren om ook andere producten in te kopen? Dan kan dit een lastig verhaal worden. In dat geval is het goed om na te denken over het aanbrengen van het logo op de productverpakking. 

Logo op de verpakking

Voor een verpakking heb je eerst een ontwerp nodig. Zorg ervoor dat jouw verpakking een goede indruk maakt op de consument en maak creëer de geschikte stijl voor jouw doelgroep en merkidentiteit. Je verpakking is een geweldige kans om aan je branding te werken en het retourpercentage te reduceren vanwege de goede impressie bij ontvangst van het product. Wanneer je een ontwerp hebt (die kun je overigens hier laten maken), is het goed om te weten dat de meeste leveranciers ook verpakkingen kunnen drukken. Ook hier zit vaak een MOQ van om en nabij 1000 aan vast, maar dit is doorgaans stukken goedkoper en minder killing voor je cashflow dan het aanschaffen van 1000 producten. Daarbij zijn er vaak mogelijkheden bespreekbaar met de leverancier om de MOQ te verlagen of bijvoorbeeld in delen te betalen. Communicatie met de leverancier kan meer opleveren dan je soms verwacht!

Afbeelding 2: Een voorbeeld van een private label product met eigen verpakking, geregistreerd merk en een GS1-code.

Zorgen voor productafbeeldingen waarop jouw logo wordt getoond

Het allerlaatste stukje – en dan ben je echt beschermd – is het aantonen dat je alles goed voor elkaar hebt. Oftewel, laat in je productfoto’s zien dat jouw logo op het product en/of de verpakking staat. Wanneer verkopers jouw merknaam dan in het register van het BOIP opzoeken, zien ze het logo van de afbeeldingen zichtbaar geregistreerd. Wanneer je het logo op de verpakking hebt staan, is het een idee om jouw verpakking bijvoorbeeld schuin achter jouw product te fotograferen. Sommige verkopers kiezen er ook voor om dit hun vooraanzicht – oftewel hun eerste foto – te maken. 

Mooie branding en ervoor zorgen dat je met een gerust hart kunt ondernemen. Klinkt niet gek toch?

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Andere artikelen

Bol

Bol zoektrends

Wil jij meer organisch verkeer op Bol.com? Gebruik dan de Bol-zoektrends. Met de Bol-Zoektrends kun jij datagericht te werk gaan. Lees hoe!

Branding

Wat is een private label?

Wat is een private label? Private label producten zijn producten met jouw officieel geregistreerde merk. Dit doe je bijvoorbeeld via het BOIP. Lees hier hoe!

Bol

Verkopen via Bol.com

1. Verkopen via Bol.com. 1.1 Waarom wil je het? Voordat we beginnen met de ‘wat’, willen we je graag confronteren met de hamvraag: ‘Waarom wil

Merkregistratie

Een merk registreren bij het BOIP

Wat is een merkregistratie? Met een merkregistratie creëer je het alleenrecht op het verkopen van de door jouw geregistreerde producten. De registratie wordt gekeurd door

E-Commerce

Alles wat je moet weten over Incoterms in 2021

Alles wat je moet weten over Incoterms in 2021 Incoterms staat voor International Commercial Terms. Het is een internationale standaard over de rechten en plichten