Wat is fulfilment en wat zijn de voordelen? - EXPRTISE

Wat is fulfilment en wat zijn de voordelen?

Benieuwd naar alle voordelen van fulfilment? Lees hier wat het inhoudt, wat de meest voorkomende termen zijn en welke fulfilmentcentra wij aanraden.

Wat is fulfilment en wat zijn de voordelen?

Benieuwd naar alle voordelen van fulfilment? Lees hier wat het inhoudt, wat de meest voorkomende termen zijn en welke fulfilmentcentra wij aanraden.
Fulfilment

1. Fulfilment

1.1 Wat is fulfilment, wat zijn de voordelen van fulfilment en wat zijn de beste fulfilment centra?

In deze blog behandelen we alles omtrent het onderwerp fulfilment. Allereerst behandelen we de definitie van het woord. Uiteraard gaan we kijken wat de voordelen zijn van fulfilment. Wanneer is het interessant voor jou? Daarna gaan we alle mogelijke dienstverleningen van een fulfilment center bij langs. Hoe doen zij het qua voorraadbeheer? Is dit op basis van een geïntegreerde software? Hoe verwerken zij de orders? Hoe worden de pakketjes ingepakt en verzonden? Is het mogelijk om de retourzendingen te laten verwerken? Tot slot zullen we alle bekende fulfilmentcentra van Nederland bij langsgaan en de services en voordelen benoemen. 

2. Wat is de definitie van fulfilment?

Wat betekent het woord ‘fulfilment’ nou precies? Volgens het woordenboek:De processen die zich richten op het afhandelen-verwerken van de opdrachten-activiteiten die voorkomen uit klantcontact.”

Een fulfilmentcenter ontzorgt een webshop van alle logistieke werkzaamheden en opslag van de voorraad. Dit betekent dat je jouw voorraad van producten op kunt sturen naar een fulfilmentcenter. Zij verwerken en versturen vervolgens alle binnenkomende orders van jouw webshop. Hoe zij dit precies doen, daar komen wij later op terug.

Fulfilment, ofwel e-fulfilment, gaat dus over het algehele proces omtrent orderverwerking. Dit betreft het moment dat de order binnenkomt via de webshop of marketplace, het verwerken van de order door middel van orderpicken, het inpakken van de order, het verzenden van de order en het rapporteren van de bestelling. Hierdoor wordt de voorraad automatisch aangepast.  Hieronder zullen wij alle definities en termen behandelen die doorgaans gebruikt worden in de wereld van e-fulfilment.

Afbeelding 1: De belangrijkste stappen uitgelegd van (e)-fulfilment.

2.1 Goederen ontvangst/inslag

Goederen ontvangst is het moment dat het fulfilmentcenter de goederen/producten ontvangt. Bij veel fulfilmentcentra is het namelijk mogelijk om de goederen te laten ontvangen, vanuit de leverancier. Dus je kunt bijvoorbeeld goederen vanuit China, direct naar het fulfilmentcenter sturen. Natuurlijk dient dit in goed overleg te gebeuren. De meeste fulfilmentcentra controleren de goederen voordat ze verwerkt en opgeslagen worden in het magazijn. Uiteraard kan het per fulfilmentcenter verschillen hoe dit proces precies verloopt, dus vraag om uitleg wanneer je hier behoefte aan hebt. Maar in grote lijnen zal een inslagproces er ongeveer zo uitzien:

  1. Aanmelden van de goederen.
    Jij meldt bij het fulfilmentcenter dat de goederen eraan komen. Vaak dien je aan te geven hoeveel goederen dit precies zijn. Worden ze in dozen geleverd? Of betreft het pallets? Zijn het kostbare of breekbare producten? Dan is het handig om te melden aan het fulfilmentcenter.

  2. Controle van de goederen.
    De goederen worden doorgaans gecontroleerd. Is alles intact gebleven tijdens het verzendproces naar het fulfilmentcenter? Klopt het aantal voorgemelde producten?

  3. Inboeken in het WMS (Warhouse Management System)
    Wanneer alles klopt, dan worden de goederen ingeboekt in het WMS. Mits het fulfilmentcenter beschikt over een soortgelijk systeem. Stel er worden 1000 nieuwe telefoonhoesjes geleverd, en er zijn nog 500 telefoonhoesjes op voorraad in het magazijn, dan is het belangrijk dat de voorraad van de telefoonhoesjes wordt aangepast naar 1500.

  4. Labelen van de goederen.
    Dit is optioneel. Het kan zijn dat jouw goederen nog voorzien moeten worden van een EAN-code. Bij sommige fulfilmentcentra is het mogelijk, om tegen een meerprijs, de producten te laten labelen.

  5. Opslag van de goederen.
    Nadat de goederen zijn gecontroleerd, ingeboekt in het WMS, voorzien van een label, worden zij vervolgens opgeslagen in het magazijn. Dit kan bijvoorbeeld in een stellingkast gebeuren of op een palletplaats.
2.2 Goederen opslag

We hebben het hierboven al gehad over de opslag van goederen, maar er komen nog een aantal aspecten bij kijken. Voor alle goederen gelden namelijk verschillende voorwaarden. Wanneer je elektronica verkoopt, dan worden deze goederen op een andere manier opgeslagen dan bijvoorbeeld kleding. En elk fulfilmentcenter slaat de goederen op, op verschillende manieren. Zo kunnen sommige fulfilmentcentra beschikken over palletlocaties, legbordlocaties, bakjeslocaties, etc.

opslag fulfilment

Afbeelding 2: Een magazijn van een fulfilmentcenter.

2.3 Webshopkoppeling of Marketplacekoppeling

De meeste ondernemers en webshops, kiezen voor fulfilment omdat ze volledig ontzorgd willen worden van het orderproces en het logistieke proces dat daarbij komt kijken. Het is daarom ook fijn dat een goed fulfilmentcenter werkt met een webshopkoppeling of marketplacekoppeling. Met zo’n koppeling, worden orders direct doorgeschoten naar het fulfilmentcenter. Alle benodigde klantgegevens van de order worden automatisch doorgestuurd naar het fulfilmentcenter, zodat zij aan de slag kunnen met de orderverwerking.

Zo’n webshopkoppeling of marketplacekoppeling functioneert vaak op basis van een API-koppeling. API is een afkorting voor Application Programming Interface. De koppeling zorgt ervoor dat twee verschillende programma’s met elkaar communiceren.

2.4 Orderverwerking

Wanneer een order binnenkomt, moet het natuurlijk verwerkt worden. Dit wordt ook wel orderpicken genoemd. Orderpicking wordt doorgaans uitgevoerd door de medewerkers van het magazijn. Alle orders die binnenkomen in het Warehouse Management System (WMS), moeten worden verwerkt voordat ze verzonden kunnen worden. Het is belangrijk dat dit proces geautomatiseerd loopt, zodat alle orders op tijd verzonden kunnen worden.

2.5 Assemblage en/of montage

Soms komt het voor, dat een product gemonteerd of geassembleerd moet worden, alvorens het verzonden wordt naar de consument. Denk bijvoorbeeld aan het in elkaar zetten van bouwpakketten, het bij elkaar voegen van verschillende soorten producten in één verpakking, gekoppelde producten bij elkaar voegen die als set verkocht worden, etc.

2.6 Inpakken van de goederen

Eenmaal klaar, dan wordt het product helemaal ingepakt. Dit kan ook op

verschillende manieren gebeuren. Sommige fulfilmentcentra bieden verschillende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan reguliere verzenddozen, tot aan gepersonaliseerde verzenddozen met jouw eigen merk of webwinkel erop. Wat er allemaal mogelijk is, verschilt per fulfilmentcenter. Maar hier volgen een aantal voorbeelden:  

  1. Gepersonaliseerde orderbrieven
    Een orderbrief waarop de bestelling staat, ordergegevens en de btw-factuur. Sommige fulfilmentcentra bieden jou de mogelijkheid om een gepersonaliseerde orderbrief toe te voegen.
  2. Gepersonaliseerde bedankkaart
    Wil jij jouw klanten, dé ideale klantbeleving geven? Dan is een bedankkaart met jouw webshop of merk, een mooie stap in de goeie richting. Bedank jouw klanten voor het doen van de aankoop en moedig ze aan om bijvoorbeeld een productreview achter te laten.
  3. Gepersonaliseerde kortings- of cadeaubon
    Dit is altijd een mooie manier om van een klant, een terugkerende klant te maken. En uiteindelijk willen we allemaal terugkerende klanten.
  4. Gepersonaliseerde verzendlabel
    Het is een cool extraatje. De verzendlabel van bijvoorbeeld PostNL, kan gepersonaliseerd worden met jouw merk of webwinkel erop.

  5. Gepersonaliseerde tape en stickers
    Dit spreekt voor zich natuurlijk. Het hebben van gepersonaliseerde tape en stickers is altijd een mooi extraatje en kan zeker geen kwaad wanneer het aankomt op het versterken van jouw brand.  

 

2.7 Verzenden van de goederen

Wellicht wel het allerbelangrijkste wat fulfilmentcentra doen. Het uiteindelijke verzenden van de goederen naar de consument. Veel fulfilmentcentra gebruiken verschillende verzendpartijen. Het is goed om hiervan op de hoogte te zijn, alvorens je met een fulfilmentcenter in zee gaat. Enkele voorbeelden van verzendpartijen waar veel fulfilmentcentra mee samenwerken:

  • PostNL
  • DHL
  • DPD
  • GLS

De prijzen voor het verzenden van de goederen, verschilt heel erg per fulfilmentcenter. We zullen later in de blog uitgebreid ingaan op de verschillende prijzen. Vaak hangt het heel vaak samen met de hoeveelheid bestellingen die een fulfilmentcenter moet verwerken voor een klant. Hoe meer bestellingen, hoe voordeliger de kosten voor de verzending per bestelling.

Afbeelding 3: Het verzenden van goederen, gaat doorgaans sneller en soepeler via een fulfilmentcenter.

2.8 Rapportage

Uiteindelijk is het ook belangrijk dat een fulfilmentcenter nauwkeurig is in het rapporteren van alle orders en geretourneerde artikelen. Daarnaast wil je ook op de hoogte zijn van de status van de openstaande orders. Ook is het fijn om te weten hoe groot jouw huidige productvoorraad is, hoeveel pakketten je per maand verzendt en wat de status is van producten die retour gestuurd worden.

2.9 Retourproces

De meeste fulfilmentcentra bieden ook de optie om het retourproces uit handen te nemen. Wat hiervan de kosten zijn, verschilt per fulfilmentcenter. Consumenten gaan er tegenwoordig haast vanuit, dat het retourproces makkelijk werkt bij de meeste webshops. Zorg er dus voor dat het retourproces goed verloopt.

3. Wat zijn de voordelen van fulfilment?

Wellicht kun je nu al goed voorstellen wat de voordelen zouden zijn van het uitbesteden van het logistieke proces. Tijdswinst wordt vaak als een van de grootste redenen gezien, om gebruik te maken van een fulfilmentcenter. Volgens Lightspeed, is een ondernemer al snel veertig tot vijftig procent van zijn werkuren bezig met de logistiek. Dankzij de diensten van een fulfilmentcenter, hoef jij je als ondernemer niet meer bezig te houden met de logistieke processen. Hierdoor houd jij tijd over voor andere bezigheden.

Daarnaast is het ook een groot voordeel dat jij geen opslagruimte nodig hebt, of moet gebruiken. Alle goederen kunnen gewoon direct naar het fulfilmentcenter gestuurd worden. Geen palletjes en dozen meer in jouw eigen kantoor. Doordat een fulfilmentcenter ook gespecialiseerd is in het verwerken van bestellingen, zijn ze hier ook een stuk sneller en efficiënter in dan de gemiddelde ondernemer. Veel fulfilmentcentra hebben ook een grote capaciteit om goederen op te slaan. Denk bijvoorbeeld aan de extra ruimte die benodigd is, om alle goederen op te slaan voor de feestdagen. Ook is het fijn om voldoende capaciteit te hebben, wanneer seizoensgebonden producten opeens harder lopen.

Een ander groot voordeel is de levertijden die fulfilmentcentra kunnen bewerkstelligen. Bij veel fulfilmentcentra is het goed mogelijk dat zij een cut-off tijd aanbieden in de avonduren. Dit is het uiterste tijdstip waarop een consument nog online kan bestellen, om het product de volgende dag te ontvangen. Een voorbeeld van een cut-off tijd is: “Voor 23.00 besteld, morgen in huis.”
Doorgaans geldt: hoe later de cut-off tijd, hoe hoger de conversie op een product. Bol.com heeft hier een duidelijke en informatieve whitepaper over geschreven.

Afbeelding 4: Wat zijn voordelen van fulfilment?

De verschillende verzendpartijen waarmee fulfilmentcentra samenwerken, is ook een voordeel voor ondernemers. Het kan namelijk zijn dat verzendpartij A, beter aansluit op jouw wensen dan verzendpartij B.

Tot slot kun je met behulp van een fulfilmentcenter veel makkelijker nieuwe markten betreden. Uiteraard verschilt het per fulfilmentcenter, maar veel bieden de optie om ook pakketjes te versturen naar onze buurlanden Duitsland en België. Sommige fulfilmentcentra bieden zelfs de mogelijkheid om ook pakketjes te versturen naar andere landen in Europa, of zelfs buiten Europa. Dus om het even op te sommen, zijn dit een aantal voordelen voor het kiezen voor een fulfilmentpartij:

  • Het is tijdbesparend. Je hoeft je niet meer bezig te houden met het logistieke proces.
  • Je hoeft geen of minder opslagruimte te gebruiken voor jouw producten.
  • Je kunt makkelijker opschalen. Zowel in de diepte als in de breedte van jouw productassortiment.
  • Korte levertijden dankzij de cut-off tijden van de fulfilmentcentra.
  • Meer conversie vanwege de levertijden.
  • Vaak keuze uit verschillende verzendpartijen.

4. Welke fulfilmentcentra zijn er in Nederland en wat zijn hun voordelen?

Nu komen we bij een interessant stuk voor alle ondernemers die onze blog lezen. Welke fulfilmentcentra zijn er eigenlijk in Nederland? Wat zijn hun tarieven (mits dit duidelijk vermeld wordt op de website) en wat voor diensten bieden zij? Wat maakt hen onderscheidend van andere fulfilmentcentra? We behandelen de grootste en bekendste fulfilmentcentra en zetten alle informatie voor jou op een rijtje. 

4.1 Fulfilmentcenter Montapacking

Montapacking is een fulfilmentcenter dat al jaren is gespecialiseerd in het logistieke proces binnen de wereld van e-commerce. Ze bestaan al sinds 1999 en zijn zelf een van de snelst groeiende e-commerce bedrijven in Nederland. Ze zijn heel technologiegedreven en heel nauwkeurig in hun werk. Alle voordelen van Montapacking op een rijtje:

  • Werken samen met: PostNL,
  • Cut-off tijd van
4.2 Fulfilmentcenter Active Ants

Als je de homepagina bekijkt van Active Ants, dan krijg je het idee dat ze in het jaar 2050 actief zijn. Het ziet er wat ons betreft, heel futuristisch uit met alle robots die geautomatiseerd het werk doen. Chapeau! Actieve Ants is vrij uniek, omdat zij dus een fulfilment autostore hebben. Alle robots die aan het werk gaan tijdens het logistieke proces, moeten ervoor zorgen dat er een foutmarge van 0% wordt verwezenlijkt. En met succes. Alle voordelen van Active Ants op een rijtje:

  • Het bedrijf is van Bpost, maar werkt samen met 13 verschillende verzendpartijen
  • Door hun robots, kunnen zij een foutmarge van 0% verwezenlijken
  • Cut—off tijd van 23.59 voor zowel Nederland als België!
4.3 Fulfilmentcenter GS-Fulfilment

GS-Fulfilment is een fijn fulfilmentcenter waarbij er goed rekening wordt gehouden met jouw wensen en behoeften. Ze denken graag met je mee en er kan altijd een passende oplossing gevonden worden. Zij zijn in staat om snel te schakelen en bewijzen keer op keer, dat ze houden van een persoonlijke aanpak. Ook biedt GS-Fulfilment Branding mogelijkheden. Het is mogelijk om verschillende verzendgoederen, te customizen. Denk bijvoorbeeld aan verzenddozen, verzendtape of het toevoegen van een visitekaartjes.

  • Branding mogelijkheden
  • Verzending met cut-off 23:00 binnen Nederland
  • Verzenden naar België ook mogelijk
  • Overzichtelijke tarieven
4.4 Fulfilmentcenter Reventa Logistics

Reventa Logistics is gespecialiseerd in het samenwerken en ondersteunen van e-commerce partijen. Zij profileren zich als een flexibele logistiekpartner waarbij de groei van jouw onderneming centraal staat. Zij bieden elke ondernemer de benodigde maatwerk. Wil jij bijvoorbeeld een aantal artikelen combineren of herverpakken? Dan kan dat via Reventa Logistics. Zeker voor Bol-ondernemers is deze partij aantrekkelijk, wanneer zij beschikken over logistiek via Bol.com. Je kunt namelijk de goederen vanuit de leverancier, naar Reventa opsturen, om vervolgens door te sturen naar het magazijn van Bol. Wat een service!   

  • Interessant voor Bol-ondernemers die beschikking hebben over LVB
  • Verzending met cut-off 23:00 binnen Nederland
  • Verzenden naar België ook mogelijk
  • Overzichtelijke tarieven
4.5 Fulfilmentcenter Avado Logistics

Avado Logistics is gespecialiseerd in pakketdistributie en fulfilment voor bedrijven en webshops. Wij doen grote en kleine zendingen, nationaal en internationaal. Doordat Avado Logistics al jaren actief is kunt u bij hen terecht voor specialistische kennis en concurrerende schaalvoordelen.

  • Verzending met cut-off 23:00
  • Werken samen met DHL en PostNL
  • Leveren overal ter wereld
  • Bieden extra diensten zoals assembleren, labelen, inpakken en ompakken

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Andere artikelen

Fulfilment
E-Commerce

Wat is fulfilment en wat zijn de voordelen?

Benieuwd naar alle voordelen van fulfilment? Lees hier wat het inhoudt, wat de meest voorkomende termen zijn en welke fulfilmentcentra wij aanraden.

Bol

Bol zoektrends

Wil jij meer organisch verkeer op Bol.com? Gebruik dan de Bol-zoektrends. Met de Bol-Zoektrends kun jij datagericht te werk gaan. Wij geven je tips en ticks over de Bol zoektrends, waar je op moet letten, hoe je ze in moet zetten en hoe je ze gebruikt bij het samenstellen van een perfecte producttitel.

Branding

Wat is een private label?

Wat is een private label? Private label producten zijn producten met jouw officieel geregistreerde merk. Dit doe je bijvoorbeeld via het BOIP. Lees in onze blog hoe je precies een private label (eigen merk) opzet.

Bol

Verkopen via Bol.com

Wil jij alles leren over het verkopen via Bol.com? Verkopen via Bol is een leuke manier om meer omzet te genereren voor een bestaande webshop, maar ook toegankelijk voor de nieuwe ondernemer.

Lees wat ervoor nodig is om te beginnen met verkopen op Bol, hoe jij je kunt onderscheiden met behulp van Bol zoektrends, een private label en nog veel meer.

Merkregistratie

Een merk registreren bij het BOIP

Je begint het proces van de merkregistratie bij het BOIP, zorgt ervoor dat jouw logo op het product en/of op de verpakking verschijnt en je hebt een eigen GS1-code. In deze blog gaan we dieper in op alle aspecten die komen kijken bij een merkrregistratie bij het BOIP.

E-Commerce

Alles wat je moet weten over Incoterms in 2021

Wil jij alles weten over de huidige Incoterms van 2021? Lees in deze blog alles over de Incoterms en nog veel meer.

Je leest wanneer je te maken krijgt met incoterms, welke incoterms er zijn, wat de algemene condities van de incoterms zijn en welke incoterms het beste bij jouw bedrijf passen.